MINDFULNESS

MINDFULNESS

ReHeal Mindfulness

Mindfulness MBSR ( MIndful Based Stress Reduction) en MBCT (Mindful Based Cognitive Therapie)

 

De cursus is gebaseerd op MBCT ontwikkeld door Mark Williams, John Teasdale en Zinae Segal. Zij werden beïnvloed door MBSR van John Kabat Zin.

Als fysiotherapeut werk ik met de website ‘De Mindful Fysiotherapeut’. Het verschil met gewone mindfulness is dat ik met specifieke aandoeningen en beperkingen de mindfulness sessies kan aanpassen. Op deze site staat een uitgebreide tekst ten aanzien van de mindfulness en mindful bewegen in het kader van een hectisch leven. Via de site kan je een voormeting doen rond pijn, stress, somberheid, angst en klachten. Er is ook een meting over mindfulness en lichaamsbewustzijn.

De inhoud van mindfulness is vooral van toepassing voor mensen die een druk en gespannen leven leiden en daardoor klachten ervaren. Maar ook mensen die klachten hebben en dit stressvol en levens beperkend ervaren is mindfulness een goede interventie.

Er zijn vele wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness met alle tot positieve resultaten. Patiënten met chronische vermoeidheid, MS, TIA, CVA, Parkinson, Fybromyalgie, Reuma en chronische (rug) pijn hebben baat bij mindfulness. Na 4 weken is er vaak al een afname in symptomen en een toename in balans. Er werden positieve effecten gevonden op het gebied van angst, depressie, mentale vermoeidheid, bloeddruk, waargenomen gezondheid en kwaliteit van leven.

Het gaat bij mindfulness om de bereidheid en het vermogen om volledig aanwezig te zijn in je leven, het te leven alsof het er echt toedoet, in het enige moment dat we hebben namelijk dit moment. Mindfulness is een manier van zijn.

Deze sessies helpen je de bron van rust en voldoening te hervinden en om met stress en hectiek om te gaan.  Het helpt je stap voor stap te bevrijden uit negatieve emoties zoals angst, stress, somberheid en uitputting. Je leert negatieve gedachtepatronen te onderscheiden voordat je erdoor wordt meegezogen.

 

De positieve effecten van mindfulness:

  • Meer geluk en tevredenheid
  • Kleinere kans op somberheid en depressie
  • Verdwijnen van angst, stress, somberheid
  • Betere relaties
  • Beter geheugen
  • Meer creativiteit
  • Reactievermogen wordt groter
  • Beter omgaan met pijn en kanker
  • Versterkt het immuunsysteem

Voordat we samen starten met mindfulness vindt er eerst een intake plaats zodat we de beste mindfulness sessies kunnen samenstellen voor jou.